Denne forskriften gjelder for norske fartøy nye hurtiggående passasjerfartøy som opererer i:
a. utenriksfart,
b. innenriksfart i Norge når fartøyet har en lengde (L) på 24 m eller mer og kan oppnå en hastighet på 20 knop eller mer,
c. innenriksfart i en vertsstat,
skal bygges, utrustes og drives i henhold til HSC2000-koden.
For eksisterende hurtiggående passasjerfartøy1 med lengde (L) 24 m eller mer i innenriks fart og som kan oppnå en hastighet på 20 knop eller mer gjelder følgende:
a. Hurtiggående passasjerfartøy som er bygd eller som det er foretatt større reparasjoner, forandringer eller ombygging av, på eller etter 1. januar 1996, men ikke senere 14. februar 2012, skal oppfylle kravene i HSC94-koden med mindre:
1. kjølen ble strukket eller det var på et tilsvarende byggetrinn senest 1. juli 1998, og
2. det ble levert og satt i drift senest 1. januar 1999, og
3. det fullt ut oppfyller kravene i IMO Res. A.373(X) 14. november 1977 endret ved IMO Resolusjon MSC.37(63) 19. mai 1994(DSC-koden).
b. Hurtiggående passasjerfartøy bygd før 1. januar 1996 og som oppfyller kravene i HSC94-koden, skal fortsatt være i drift som sertifisert etter denne koden.
c. Hurtiggående passasjerfartøy bygd før 1. januar 1996 og som ikke oppfyller kravene i HSC94-koden, tillates ikke i innenriks fart med mindre det var i drift i innenriks fart i Norge 1. juli 1998. Et slikt fartøy kan fortsette i innenriksfart i Norge og skal oppfylle kravene i IMO-res. A.373(X) av 14. november 1977 som endret ved resolusjon MSC.37(63), MSC.186(79), MSC.224(82) og MSC.360(92) (DSC-koden). Konstruksjons- og utstyrssertifikat og operasjonstillatelse utstedes i samsvar med bestemmelsene i DSC-kodens nr. 1.6.
d. For hurtiggående passasjerfartøy som skal oppfylle kravene i DSC-koden, gjelder bestemmelsene i kapitlene 1, 2 (§ 6 andre ledd, § 7 og § 8), 3, 4, 5 (§ 16, § 17 og § 18), 6 (§ 21 første ledd bokstav b og andre ledd, § 22, § 32 og § 33), 7 og 8.
(5) Forskriften gjelder også for nye hurtiggående lasteskip med bruttotonnasje på 500 og derover.
Radio Hurtiggående fartøy
A1
|
A2
|
A3
|
A4
|
Forskrift om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy som anvendes som passasjerskip eller lasteskipForskrift om radio kommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger |
X
|
X
|
|
|
1 stk. VHF Klasse A
|
§1
94HSC/2000HSC Code
|
|
|
X
|
X
|
2 stk. VHF Klasse A
|
§1
94HSC/2000HSC Code
|
(X)
|
X
|
X
|
X
|
1 stk NAVTEX
Unntak: Kodens kapittel 14 nr. 14.6.1.5 (NAVTEX) gjelder ikke for hurtiggående fartøy med operasjonsområde hvor åpne havstrekninger på over 5 nautiske mil ikke passeres.
|
§31
94HSC/2000HSC Code
|
|
|
X
|
X
|
1 stk INM-C eller 1 stk Iridium GMDSS
*2 stk når Inm-C nr.2 eller Iridium nr.2 erstatter Telex (A3)
|
§1
94HSC/2000HSC Code
|
|
X
|
|
|
1 stk MF med DSC
|
§1
94HSC/2000HSC Code
|
|
|
X
|
|
1 stk MF/HF med DSC + 6ch Vaktmottak + Telex*
*Telex kan erstattes av en Inm-C nr.2 eller Iridium nr.2
|
§1
94HSC/2000HSC Code
|
|
|
|
X
|
2 stk MF/HF med DSC + 6ch Vaktmottak + Telex
NB! Telex kan IKKE erstattes av Inm-C eller Iridium i A4
|
§1
94HSC/2000HSC Code
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Nødpanel ved kommandoposisjonen
|
§1
94HSC/2000HSC Code
|
X
|
X
|
X
|
X
|
GPS tilkoplet radioutstyr - automatisk posisjon oppdatering
|
§1
94HSC/2000HSC Code
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Kraftkilder - Lader / Dual power: Når fartøyet er i sjøen skal det til enhver tid være nok elektrisk kraft tilgjengelig til å drive radioinstallasjonene og til å lade opp alle batterier som benyttes som reservekraftkilde eller -kilder til radioinstallasjonene.
|
§1
94HSC/2000HSC Code
|
Annet påkrevd utstyr
A1
|
A2
|
A3
|
A4
|
Forskrift om navigasjon og navigasjonshjelpemidler for skip og flyttbare innretninger
Forskrift om sikkerhet, pirat- og terrorberedskapstiltak og bruk av maktmidler om bord på skip og flyttbare boreinnretninger (sikkerhetsforskriften)
Forskrift om brannsikring på skip§22
|
(X)
|
X
|
X
|
X
|
LRIT -a. passasjerskip i utenriksfart b. lasteskip med bruttotonnasje 300 eller mer i utenriksfart c. flyttbare innretninger. (2) Kravet i første ledd gjelder ikke skip og flyttbare innretninger utstyrt med AIS som utelukkende opererer i radiodekningsområde A1.
|
§1 (2)
§22
|
|
|
X
|
X
|
SSAS - Passasjerskip, herunder hurtiggående passasjerskip, som er sertifisert for internasjonal fart som definert i SOLAS kap. I, regel 2(d), samt passasjerskip som er sertifisert for passasjerskipsklasse A som definert i den til enhver tid gjeldende forskrift om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip i innenriksfart; b. lasteskip, herunder hurtiggående lasteskip, med bruttotonnasje på 500 og derover, som er sertifisert for internasjonal fart som definert i SOLAS kap. I, regel 2(d)
|
§1
§7
|
X
|
X
|
X
|
X
|
2 stk Brannradio med tilbehør.
Kravene til brannmannsutstyr etter SOLAS regel II-2/10.10 jf. § 3 gjelder ikke for passasjerskip i innenriksfart med
a. bruttotonnasje 1 000 eller mer som har minst fire sett brannmannsutstyr og ett sett personlig utstyr b. bruttotonnasje 500 eller mer, men under 1 000, som har minst to sett brannmannsutstyr og ett sett personlig utstyr c. bruttotonnasje 300 eller mer, men under 500, som har minst ett sett brannmannsutstyr d. bruttotonnasje under 300. Kravene til personlig utstyr etter første ledd gjelder ikke passasjerskip i innenriksfart som er bygget før 1. juli 1986.
|
§9
SOLAS
|
X
|
X
|
X
|
X
|
AIS
|
§1
94HSC/2000HSC Code
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Air com radio
|
§1
94HSC/2000HSC Code
|
- Pris
-
kr 40 746,00
kr 42 890,00
Bærbart Nødutstyr
Sertifikat, Radiokontroll, vedlikehold og publikasjoner
Forbehold om feil. Sjekk alltid Lovdata for rett lovtekst og krav.