Passasjerskip er skip som kan føre mer enn 12 passasjerer, eller fartøy som fører færre enn 12 passasjerer og skal ha passasjersertifikat.
Passasjerskip med fart på elver og innsjøer unntas fra kravene.
For fartøy med fartsområde liten kystfart eller mindre se artikkel: Radiokrav - passasjerskip opp til liten kystfart
Radio utstyr for Passasjerskip
A1
|
A2
|
A3
|
A4
|
Forskrift om radio kommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger |
X
|
X
|
|
|
1 stk. VHF Klasse A
|
§2
SOLAS74
|
|
|
X
|
X
|
2 stk. VHF Klasse A
|
§2
SOLAS74
|
(X)
|
X
|
X
|
X
|
1 stk NAVTEX -
Unntak: (Ref Sjøfartsdirektoratet) for fartøy mindre enn 300BT i nasjonal fart, og vil forutsette at fartøyet på annen måte kan ivareta samme sikkerhetsfunksjon ved å innhente relevante vær- og navigasjonsvarsler (MSI meldinger) gjennom VHF kystradio, offentlig elektronisk system eller annen offentlig kringkasting. For fartøy som dette er aktuelt for ber vi om at radioinspeksjonen ved utstedelse eller fornyelse av radiosikkerhetssertifikat inntil videre utsteder pålegg om å installere Navtex med frist inntil neste årlige radioinspeksjon. Ovennevnte forutsetning/kompenserende tiltak skal fremgå av pålegget.
|
SOLAS74 |
|
|
X
|
X
|
1 stk INM-C eller 1 stk Iridium GMDSS
*2 stk når Inm-C nr.2 eller Iridium nr.2 erstatter Telex (A3)
|
§10
SOLAS74
|
|
X
|
|
|
1 stk MF med DSC
|
SOLAS74
|
|
|
X
|
|
1 stk MF/HF med DSC + 6ch Vaktmottak + Telex*
*Telex kan erstattes av en Inm-C nr.2 eller Iridium nr.2
|
§10
SOLAS74
|
|
|
|
X
|
2 stk MF/HF med DSC + 6ch Vaktmottak + Telex
NB! Telex kan IKKE erstattes av Inm-C eller Iridium i A4
|
§10
SOLAS74
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Nødpanel ved kommandoposisjonen
|
SOLAS74-6
|
X
|
X
|
X
|
X
|
GPS tilkoplet radioutstyr - automatisk posisjon oppdatering
|
SOLAS74-6
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Kraftkilder - Lader / Dual power: Når fartøyet er i sjøen skal det til enhver tid være nok elektrisk kraft tilgjengelig til å drive radioinstallasjonene og til å lade opp alle batterier som benyttes som reservekraftkilde eller -kilder til radioinstallasjonene.
|
SOLAS74
|
Annet påkrevd utstyr
A1
|
A2
|
A3
|
A4
|
Forskrift om navigasjon og navigasjonshjelpemidler for skip og flyttbare innretninger
Forskrift om sikkerhet, pirat- og terrorberedskapstiltak og bruk av maktmidler om bord på skip og flyttbare boreinnretninger (sikkerhetsforskriften)
Forskrift om brannsikring på skip
|
(X)
|
X
|
X
|
X
|
LRIT - passasjerskip i utenriksfart
|
§21
|
|
|
X
|
X
|
SSAS - Passasjerskip, herunder hurtiggående passasjerskip, som er sertifisert for internasjonal fart som definert i SOLAS kap. I, regel 2(d), samt passasjerskip som er sertifisert for passasjerskipsklasse A som definert i den til enhver tid gjeldende forskrift om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip i innenriksfart
|
§1
§7
|
X
|
X
|
X
|
X
|
2 stk Brannradio med tilbehør.
Kravene til brannmannsutstyr etter SOLAS regel II-2/10.10 jf. § 3 gjelder ikke for passasjerskip i innenriksfart med
a. bruttotonnasje 1 000 eller mer som har minst fire sett brannmannsutstyr og ett sett personlig utstyr b. bruttotonnasje 500 eller mer, men under 1 000, som har minst to sett brannmannsutstyr og ett sett personlig utstyr c. bruttotonnasje 300 eller mer, men under 500, som har minst ett sett brannmannsutstyr d. bruttotonnasje under 300. Kravene til personlig utstyr etter første ledd gjelder ikke passasjerskip i innenriksfart som er bygget før 1. juli 1986.
|
§13
SOLAS
|
X
|
X
|
X
|
X
|
AIS klasse A: passasjerskip med bruttotonnasje 300 eller mer i innenriksfart og passasjerfartøy med bruttotonnasje 150 eller mer i innenriksfart når de kan oppnå en hastighet på 20 knop eller mer
|
§19
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Air com radio
Passasjerskip med arrangement for helikopteroperasjoner
a) kunne kommunisere med helikoptre fra skipets styrehus, bro eller skipets radiostasjon. Kommunikasjonen skal foregå på maritim VHF eller aeronautisk VHF hvis det er gitt tillatelse til bruk av aeronautiske frekvenser; b) kunne operere i treveis kommunikasjon mellom helikopteret, helikopterdekkvakten og radiooperatøren, og c) ha håndholdt VHF-apparat med hodesett tilgjengelig for helikopterdekkvakten.
Ethvert passasjerskip skal være utstyrt med midler for toveis søk- og redningskoordinerende radiokommunikasjon på redningsstedet, som bruker de aeronautiske frekvensene 121,5 MHz og 123,1 MHz, fra stedet hvor skipet vanligvis navigeres fra.
|
§6
SOLAS74-7
|
- Pris
-
kr 40 746,00
kr 42 890,00
Bærbart Nødutstyr
Sertifikat, Radiokontroll, vedlikehold og publikasjoner
Forbehold om feil. Sjekk alltid Lovdata for rett lovtekst og krav.