Vernetiltak: Bruk gummihansker og vernebriller/skjerm når det jobbes med hydraulikkolje
Montering av autopilotens hydraulikk pumpe må gjøres riktig og riktig dimensjon på slangene må velges.
Plassering av pumpen
Se i manualen til pumpen, det kan være at pumpen må monteres en viss vei i noen tilfeller, eller at den ikke kan monteres en viss vei.
Det er flere "normale" plasser å montere pumpen:
- I nærheten av styresylinder (korte slanger, ofte lang bleed slange og lange spenningskabler), i nærheten av koblingsboks/kurscomputer (korte spenningskabler).
- I nærheten av en rattpumpe (korte slanger, men kan føre til at du hører når pumpen går hvis pumpen er montert ved innvendig styreposisjon. Korte spenningskabler hvis koblingsboks/kurscomputer er montert ved styreposisjon).
- Under utvendig styreposisjon (ofte i motorrom) er en fin plass da det ofte er T-stykker for alle slangene der, eller hvertfall for styrbord og babord, det vil uansett være kort vei til bleed på rattpumpen (hvis denne er lavest av rattpumpene). Det er ofte gunstig å montere koblingsboks/kurscomputer i motorrom da man ofte finner kort vei til hovedbrytere for batteriene (strømtilførsel til autopiloten via egen sikring).
- Pris
-
kr 18 525,00
kr 19 500,00
- Pris
-
kr 18 525,00
kr 19 500,00
- Pris
-
kr 15 856,00
kr 16 690,00
- Pris
-
kr 14 621,00
kr 15 390,00
- Pris
-
kr 13 291,00
kr 13 990,00
- Pris
-
kr 12 706,00
kr 13 375,00
- Pris
-
kr 12 056,00
kr 12 690,00
- Pris
-
kr 10 821,00
kr 11 390,00
Slangene
Vi har 3 slanger fra den elektriske hydraulikk pumpen (se figuren/bildet):
- Styrbord (grønn)
- Babord (rød)
- Bleed/overløp (blå)
Styrbord og babord slange kobles inn i eksisterende hydraulikk opplegg med T-koblinger, hvor som helst i systemet. Det har ingen betydning hvor styrbord og babord slange er satt på, pumpen går begge veier. Det er viktig at bleed/overløpsslangen kommer på riktig tilkobling (oftest på midtre tilkobling).
Slangene bør gå oppover fra pumpen, slik at luftbobler stiger i slangene og kommer til slutt ut i den øverste rattpumpen.
Bleed slangen har ikke trykk og trenger ikke nødvendigvis ha samme egenskaper som styrbord/babord slange, den trenger heller ikke være så tykk. Det som er viktig med denne er at den går opp fra pumpen (stigende) og inn nederst på nederste rattpumpe (T-kobling kan benyttes om det går en slange inn her allerede), videre skal det gå en bleed fra nederste rattpumpens øvre uttak videre opp til øvre rattpumpe på dens nedre uttak.

Fig. Rattpumpe sett bakfra
OBS! Ikke underdimensjoner hydraulikk slangene, det vil føre til lengre rortid og tyngre styring (høyere strømtrekk) når det blir kaldere.
Olje
All olje skal etterfylles på den øverste rattpumpen. Se til at det er montert en tett blendeplugg (ofte i bronse utførelse) oppå den nederste rattpumpen.
Anbefalt olje for hydraulisk styring:
Ikke benytt servo/automatgear olje (Dextron...), dette ødelegger pakningene i mange rattpumper.