- Motorbåt med utenbordsmotor eller drev
-
- Mekanisk Styring
- Hydraulisk Styring
- Motorbåt med strak aksel og ror eller IPS
- Hydraulisk styring
- Volvo IPS
En autopilot består av flere komponenter
- Drivenhet
- Autopilot computer
- Rorføler
- Kompass
- Betjening
- Annet tilbehør
Type båt og styring vil avgjøre hvilken drivenhet vi skal velge, dette igjen bestemmer hvilken autopilot computer vi trenger, samt vise om vi trenger en rorføler eller ikke.
Deretter bestemmer vi hvilket kompass og kontrollpanel som trengs og eventuelt annet tilbehør. Alle disse valgene er ofte allerede tatt ved valg av en autopilot pakke.
Det viktigste er derfor å avgjøre hvilken styring du har og type/størrelse drivenhet vi trenger.
Har du drivenhet fra før så er maks strømtrekk til denne den viktigste du må vite for å finne rett autopilot computer.
Vi begynner først med å finne ut hva slags type styring som står i båten.
Motorbåt med utenbordsmotor eller drev
Til båter med utenbordsmotor eller drev med mekanisk kabelstyring består drivenhet av en elektrisk motor integrert i styresnekken.
Du bytter da ut din gamle styresnekke med ny som har innebygget motor.
Styrekabel går da inn på den nye styresnekken som kan betjenes som et vanlig ratt samt via den innebyggede motoren ved bruk av autopilot.
Motorbåter med hydraulisk styring trenger en reversibel pumpe (drivenhet) for kunne koble til en autopilot.
Størrelsen på pumpen du trenger vil være avhengig av volumet på styresylinderen som allerede står i båten.
Volumet (cc / cm3) på sylinder er ofte oppgitt på skiltet på sylinderen så sjekk dette først.
Dersom du ikke finner informasjon om sylinderstørrelse så kan dette enkelt regnes ut ved å ta noen få mål av båtens sylinder.
Se egen artikkel for utregning av størrelse.
Dersom du ikke finner informasjon om sylindervolum kan du se på selve styresylinderen. Se etter om volumet står på sylinder, hvis ikke skriv ned type og modell. Vi kan hjelpe deg med å finne størrelsen ut fra merke og modell.
- Noen båter båter med drev har ofte et lavtrykk og et høytrykk system som gjør at man gjerne kan velge den minste drivenheten. Eks: Volvo D4/D6 med DPH drev.
- I systemer med doble sylindre som står i parallell, er sylindervolum for beregning av pumpe lik det totale sammenlagte volumet for begge sylindrene. Dersom de står seriekoplet beregner man volumet kun ut fra en styresylinder.
- Pris
-
kr 23 917,00
kr 25 176,00
Motorbåt med strak aksel og ror eller IPS
- Hydraulisk styring
- Volvo IPS
På lik linje som båter med utenbordsmotor og drev så trenger motorbåter med strak aksel, ror, og hydraulisk styring, en reversibel pumpe (drivenhet) for kunne koble til en autopilot.
Størrelsen på pumpen du trenger vil også her være avhengig av volumet på styresylinderen som allerede står i båten. Se egen artikkel for utregning av størrelse.
Større båter med et større hydraulisk anlegg vil her også kunne ha behov for en kontinuerlig gående pumpe med magnetventiler. Autopilot computer vil da måtte ha støtte for magnetventil tilkobling.
Båter med Volvo IPS system vil kunne koble til autopilot direkte til Volvo IPA systemet uten drivenhet.
Rorføler?
Vi vet nå det viktigste om valget som vi må ta. Det neste vi må vurdere er om vi har mulighet til å få montert inn rorføler i systemet vårt. Noen autopilot system kan bruke såkalt virtuell rorføler mens andre må ha rorføler for å virke.
Tommelfinger regel er at autopiloten vil styre bedre med rorføler. Det finnes autopilot pakker både med og uten rorføler inkludert. Det anbefales å montere dette inn dersom det er mulig. Typiske system hvor rorføler ikke blir brukt er gjerne system med drev hvor det er mekanisk vanskelig å innmontere.
Vi kan nå begynne å finne frem til den autopiloten vi kan bruke
I Autopilot utvalget hos oss kan det enkelt sorteres til modell som passer til din båt.